Facebook groeit, maar niet op de manier die u denkt!

Internetgigant brengt gedrukt magazine “GROW” uit.

Facebook brengt sinds kort een magazine uit. In print! Ja, wij zijn ook verbaasd. Wat bezielt een internet gigant als Facebook om een magazine uit te brengen? Hebben zij niet samen met Google het graf van Print helpen delven? Of is print toch niet zo dood als we in deze digitale tijden denken? We zijn het er over eens dat het een zeer opmerkelijke zet is van Facebook om een magazine uit te brengen (maar noem het wel geen magazine).

Dit is wat wij erover denken!

 

“Grow your business. Grow your network. Grow your mind”

Het magazine heeft Facebook ‘Grow’ gedoopt en is gepland om elke 3 maand uit te komen. De doelgroep is “business leaders” (wegbereiders in de grote en kleine industrieën, senior executives, zakelijke leiders,…) die op uitnodiging naar de kleinschalige Grow evenementen komen of die gehaast door de first-class lounges van luchtvaartmaatschappijen snellen en het magazine mee graaien om te lezen tijdens hun vlucht.

Deze Grow evenementen zijn van start gegaan in het Verenigd Koninkrijk zo’n 3 jaar geleden, met de bedoeling om de voorgenoemde business leaders samen te brengen. Wegens het succes daarvan heeft Facebook nu een high-end magazine uitgebracht. Het magazine bevat interviews en zet opvallende of vooruitstrevende bedrijven in de spotlights.

Volgens Facebook zelf is het geen magazine (maar ze hebben wel een editor en copywriters in-huis). Zij noemen het een marketing-programma om hun doelgroep vooruit te helpen met hun business. Het geen-magazine bevat geen advertenties en bestaat ook in digitale vorm.

Facebook is evenwel niet de eerste of enige digitale onderneming die een magazine uitbrengt. AirBnB ging hen in 2014 al voor met hun magazine genaamd Pineapple.

Weet u trouwens wat Grow en Pineapple nog gemeen hebben met elkaar? Ze delen beiden de naam met twee andere magazines die beide over cannabis gaan. Gewaagd? Grappig? Of zijn de bedrijven gewoon onverschillig? Geen kat die het weet.

 

Waarom publiceert Facebook (en AirBnB) een magazine (in print-versie)?

Facebook had ook het magazine enkel online kunnen publiceren. Iedereen heeft tegenwoordig toegang tot het internet, zelfs op vliegtuigen en zeker wanneer hun doelgroep high-end is. De reden die ze zelf geven is vanuit marketing oogpunt en specifiek voor degenen die aan het reizen zijn (vandaar dat ze het magazine in luchthavens verspreiden). Maar zoals gezegd, zou een online magazine kunnen volstaan voor een 100% digitale marketeer.

Print heeft echter een paar unieke voordelen die online niet heeft. Een geprint magazine, flyer, folder,…:

  • is tastbaar en blijft de aandacht trekken: het blijft liggen op mensen hun bureau’s, in hun (hand)tassen, op de salontafel,… En kan zo diverse malen doorbladerd en gelezen worden, vaak door meerdere mensen (meer touchpoints met de klant/lezer). Zo blijft een merk langer top of mind. In tegenstelling tot een online magazine waar mensen pas weer aan denken wanneer het magazine in hun inbox terechtkomt of op een sociaal media kanaal verschijnt. Een magazine heeft op die manier dus een langere levensduur dan een digitaal artikel.
     
  • wordt vaker ‘bewust’ meegenomen. Zeker wanneer iemand op weg is ergens naartoe, kan het een gedoe zijn om ook nog een magazine mee te nemen. Wanneer ze dat dan wél doen, is het zeer bewust en met de intentie om het te lezen. Afhankelijk van de intentie die u heeft met uw magazine, heeft u er - telkens het wordt meegenomen - een goede lead bij. Het is ook minder intrusief dan bijvoorbeeld artikels die zomaar in uw newsfeed verschijnen omdat een van uw vrienden het leuk vond of gedeeld heeft.
     
  • is minder vermoeiend om te lezen in tegenstelling tot teksten lezen op het scherm van uw computer of smartphone. Omdat het minder vermoeiend is, wordt een geprinte tekst ook aandachtiger gelezen. Bovendien onthouden de lezers ook beter wat ze gelezen hebben. Om uw boodschap echt over te brengen is print dus nog steeds beter dan digitaal. Zeker bij complexere content.
     
  • is geloofwaardiger. Het staat geschreven en gedrukt… zwart op wit… Een gedrukt medium komt door zijn fysieke aard geloofwaardiger over dan een online gepubliceerd artikel dat uit vluchtige bits en bytes bestaat.
    De inhoud van print is vaak ook beter overdacht en nagelezen door anderen, want drukken is een relatief duur proces en eens gedrukt kan je het niet meer veranderen. Bij print is er bovendien altijd verplicht een ‘Verantwoordelijke Uitgever’, wat het risico op ‘Fake News’ sterk vermindert. De VU riskeert immers rechtszaken bij fouten of valse berichtgeving.
     
  • wordt als waardevoller gezien. Verkopers die iets in print uitbrengen, moeten meer moeite doen dan wanneer ze enkel digitaal publiceren. Omwille van de extra kost die print met zich meebrengt, moet er beter nagedacht worden over de look and feel (die na het printen niet meer kan aangepast worden), over de doelgroep (wie ze zijn, waar ze zich bevinden,…), over de locatie waar hun geprinte media ligt,… Door die grotere inspanning en de meerkost van print, worden geprinte media als waardevoller gezien.
     
  • omvat de “printervaring”. U bent misschien ook één van die mensen die nog het liefst een echt boek vasthoudt bij het lezen van een roman. Omdat u graag het gewicht voelt, de geur van het papier ruikt, de pagina’s echt omslaat,… U prefereert met andere woorden de tactiele ervaring. Daarnaast kan in print ook aan drukwerk-veredeling gedaan worden via plastificatie, kapvormen, UV lak, verschillende soorten papier, uitmuntende kwaliteit van afbeeldingen,…
     
  • past in de trend naar omnichannel marketing. Elke goede marketingmix omvat verschillende mediakanalen. Geen enkel hedendaags, zichzelf respecterend reclame-/communicatiebureau zou een communicatiestrategie voorstellen die op slechts 1 kanaal focust. Uit onderzoek is al gebleken dat het aantal conversies stijgt als er ook een fysieke, offline winkel of kantoor bestaat.
     

Print leeft!

We zijn nog niet klaar om print al te begraven (ook al lijkt het er soms op) wanneer digitale giganten als Facebook nu ook magazines in print uitbrengen. Zeker wanneer u de voorgenoemde voordelen in rekening brengt, voorspellen we dat print nog lange tijd zal meegaan. Wilt u weten of print iets voor u is en zo ja, in welke vorm dan? U kunt ons steeds contacteren en dan bespreken we dat in een verkennend gesprek.

EXTRA TROEF: Door de GDPR wordt het veel moeilijker om prospecten te bereiken met uw digitale boodschap. U kan niet zomaar hun persoonlijke e-mailadressen meer gebruiken. Met een gedrukte boodschap kan dit nog wel...
Zorg wel voor een streng geselecteerd bestand en denk goed na over inhoud en vormgeving. De kostprijs per contact is immers veel hoger dan online mailings.

Schakel ook een professional in om u hierbij te begeleiden.